Ben jij een ambitieuze ondernemer? Dan weet jij als geen ander dat duurzaamheid een must is. Negeer je dit aspect toch, dan maak je jezelf al snel een stuk minder geliefd bij consumenten. Dat spreekt voor zich, want als bedrijf heb je een grote impact op het welzijn van de planeet en is het dus extra belangrijk om hier rekening mee te houden. Maar er zijn ook vele andere voordelen aan verbonden. Benieuwd welke dit zijn? Hier vind je er alvast vijf. 

  • Stimulering van creativiteit 

Milieubewust ondernemen is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Met slechts kleine aanpassingen kan je misschien wel tonen dat je hier belang aan hecht, maar waardevolle impact vergt vaak meer inspanning. Daarom zullen medewerkers gemotiveerd zijn om out-of-the-box te denken. Op die manier komt je team tot innovatieve oplossingen die ook nog eens voordelig zijn voor het bedrijf. Kortom: de creatieve skills worden enorm uitgedaagd. 

  • Kansen voor samenwerking

Samen sta je uiteraard sterker, waardoor een duurzame visie andere organisaties met dezelfde visie zal aantrekken. Eerst is het even zoeken naar een win-win situatie, maar uiteindelijk resulteert een samenwerking steeds in originele ideeën, en meer mogelijkheden om duurzaam te ondernemen. Toon het resultaat van je inspanningen aan collega-bedrijven via lca software. Die volgt je milieuprestaties tot op de voet. 

  • Werknemerstevredenheid 

Wanneer je er echt in slaagt om als organisatie op een hoog niveau rekening te houden met de planeet, hebben werknemers veel reden om trots te zijn. Je merkt wellicht al snel dat de werktevredenheid optimaal is, en dat alle werknemers gemotiveerd zijn. Goede interne communicatie heeft uiteindelijk altijd een positief effect op het externe imago van het bedrijf. 

  • Goede reputatie 

Duurzaam ondernemen leidt dus onrechtstreeks tot een goede reputatie. Ook onder consumenten is er namelijk een sterk bewustzijn omtrent zorgdragen voor het milieu, waardoor ze betere associaties hebben met bedrijven die groen denken. Wil je echt zeker zijn dat je je goede reputatie verdient? Laat dan een levenscyclusanalyse uitvoeren. Die toont de impact van beslissingen in gedetailleerde cijfers. 

  • Lange termijn klantloyaliteit 

Duurzaamheid bevordert tot slot de klantloyaliteit, want consumenten hebben meer vertrouwen in organisaties die het milieu serieus nemen. Ze zijn daarom minder geneigd om te switchen van merk, want ze kunnen zich simpelweg vinden in de keuzes die jij maakt als ondernemer. Ideaal dus wanneer je een stabiele database aan klanten wil uitbouwen. 

Ook interessant